Nostalgieplaatje

Nostalgieplaatje
De oud HTM lijn 15 op de kruising Zuiderparklaan/Escamplaan. In die tijd nog volop reclame voor drank en rokerij op de trams. 1958

woensdag 22 juni 2011

Omsporen van Bachmann PCC, deel 2

Nadat gebleken was dat het omsporen naar 12 mm van de Bachmann draaistellen heel moeilijk werd, zo niet onmogelijk, werd besloten om verder te gaan met Halling aandrijvingen.
Om in ieder geval zeker te weten dat de PCC met deze draaistellen ook door de krapste boog van het MTSA tramnet kon rijden werd eerst een proefonderstel gebouwd.
Een greep in de onderdelen/rommeldoos leverde eenbodemplaat en bijbehorende draaistellen op van een Weens C1 tramrijtuig wat bruikbaar was.
De bodemplaat werd in zodanige stukken gezaagd dat ze op de bestaande bodemplaat gemonteerd konden worden. Gelijk het probleem van het te hoog op de wielen staan opgelost!

Hier ziet U de reeds behandelde bodemplaat met daarvoor de uiteengenomen draaistellen. De wielassen met plastic wielen zijn voor deze proef gebruikt en zijn op 12 mm omgespoord door de wielen iets over de as te verschuiven. De onderkanten zijn van hun baanschuiver ontdaan en in het midden is een gaatje M2 getapt.
Tevens zijn van 1 mm styreenplaat 2 strookjes gesneden die boven op het draaistel passen. Deze dienen om de onderzijde dadelijk met het boutje M2 vast te houden.
Hier ziet U de draaistellen gemonteerd maar nog niet geplaatst, Het 1 mm styreenplaatje is duidelijk zichtbaar met zijn functie en aan de onderzijde van het draaistel zien we het M2 gaatje.
En dit is dan het resultaat van een tweetal uurtjes knutselen. Maar de grote vraag is en blijft: Past het nu nog wel?
U ziet het! Het past! De PCC is door de KSW motorwagen naar de krapste boog in het modeltramnet gesleept. De KSW motorwagen is losgekoppeld en iets verderop neergezet zodat de Heren Technici op een veilige manier uitgebreid naast en onder de tram kunnen meten.
Veiligheid heeft hier in Frankrijk de hoogste prioriteit. Alleen hoeven er gelukkig nog geen veiligheidsgordels in de tram.
Dit werkt dus goed en nu kan de technische dienst verdergaan op deze weg.