Nostalgieplaatje

Nostalgieplaatje
De oud HTM lijn 15 op de kruising Zuiderparklaan/Escamplaan. In die tijd nog volop reclame voor drank en rokerij op de trams. 1958

zondag 6 november 2011

ervaringen met Led lantaarns.

In het donker de beide tijdelijke lantaarnpalen bekeken.
De lantaarn met de PLLC4 LED bevalt persoonlijk het best, warmwit licht in plaats van sunnywhite.
Dus het ziet er naar uit dat het verder gaan met dit type wordt.
Nog even een foto uit een andere hoek:
Mast nog ongeschilderd maar wel even een kapje erop gezet;
Bij avond ziet het er zo uit.
De linker lantaarnpaal schijnt te fel, de rechter is goed!


Verlichting op de modelbaan

Nadat er in het Juliapark een zevental lantaarnpalen geplaatst waren eens verder gedacht over de rest van de verlichting van de straten.
Je kunt de lantaarnpalen natuurlijk verder kopen, Goovermodels bijvoorbeeld heeft hele fraaie lampen met LED.
Maar het is een sport om zoveel mogelijk zelf te bouwen.
Dus even op proef een tweetal lantaarnpalen gemaakt nadat ik de eerste drie probeersels in de prullenbak gekiept had.
De lantaarnpalen zijn nog ongeschilderd en zonder lichtkap.
De rechtse paal heeft een warmwitte PLLC4 3021 SMD led en is met conrad emaillakdraad uitgevoerd.
De linkse paal heeft een goldenwhite 1206 SMD led met aangesoldeerde litze.
Op de proefopstelling gaat de voorkeur uit naar de uitvoering met de PLLC4 LED.
Maar een definitief besluit komt pas na een beoordeling in de avond.
Wat hadden we nu nodig voor deze lantaarnpaal?
1 stukje messingpijp 2mm, 1 stukje messingpijp 3mm, een sluitringetje M3 als bodemplaat en een SMD LED met een paar stukjes emaillakdraad.
Bouwkosten ca. 60 cent en bouwtijd per lantaarnpaal zoals op de foto 10 à 15 minuten.


zaterdag 5 november 2011

Aankleding Juliapark weer iets verder

De aankleding van het Juliapark is weer iets verder.
Het was eerst de bedoeling om een zandpaadje te leggen vanaf de halte naar de camperplaats maar toen het er lag bleek het geen gezicht.
Zandpaadje maar weer verwijderd en een tegelpaadje gelegd.
Dat zag er beter uit, de verdere aankleding kon plaatsvinden.
Bomen en lantaarnpalen zijn geplaatst.
De lantaarnpalen moeten nog aangesloten worden op de 5 Volt voeding en zodra dat gebeurt is volgt er een plaatje met brandende verlichting.
Maar eerst even de plaatjes van de situatie nu:

Een kijkje naar de halte "Juliapark" met een doorkijkje door het park naar de "Laan van Josje".
 Een doorkijkje zoals hierboven maar vanuit een andere hoek.
En dit is "Low-Budget". Alle bomen ongeveer 10 Euro, Bovenleidingmasten ca. 50 cent per stuk en kartonnen tegelplaten ongeveer 3 Euro voor het Julia park. Voeg daar nog bij ca. 10 Euro voor de lantaarnpalen en een hele hoop lol in het bouwen van deze hoek van de trambaan.
Qua kosten Low-Budget, qua plezier in de hobby onbetaalbaar.

zondag 23 oktober 2011

Trottoirs op de modelbaan.

Ja, ook de personen moeten veilig kunnen lopen.
Ik gebruik kartonnen platen van Busch voor mijn trottoirs.
Probleem is echter bij de plek waar een trottoir de tramrails kruist.
Zoals op onderstaande foto het rechter deel kan niet, de meeste trams lopen hierop vast.
Een ruimte tussen trottoir en tramrails komt niet overeen met de werkelijkheid evenals een te dun trottoir,dus iets anders verzinnen.
Hier dan het resultaat van de probeersels!
De linkerkant, waar de vrachtauto even op geparkeerd staat, is bewerkt zodat de bovenzijde gelijk komt met de rail. Hoe? Heel eenvoudig: Nadat de rails gelegd waren is de trottoirplaat ertegen aan gelegd en de open ruimte opgevuld.
Door nu de vulling ter plaatse weg te halen en de trottoirplaat in de bochtvorm van de rail te snijden kan hij met in de ruimte onder de railkop worden gedrukt. Elke tram loopt er zo weer overheen en het trottoir loopt door tot aan de rail, zoals in werkelijkheid.

vrijdag 21 oktober 2011

Vrachtauto's

Vrachtauto's niet in Low-budget te verkrijgen?
Nee, niet als je de bekende merken in de Nederlandse modelbouwwinkels ziet liggen.
In Duitsland is het echter een rage, miniatuur vrachtauto's.
En duur? nee hoor! De biermodellen kosten vaak tussen de 3 en 5 Euro.
De rechter vrachtauto van Alfred Talke is zo'n model afkomstig uit Duitsland.
Op de rommelmarkt betaalde ik er 3,95 Euro voor.
De linker vrachtauto van Supermarkt de Boer is een tijd geleden op een lokale rommelmarkt in Arnhem gekocht voor de prijs van 2 Euro.
En hij is wel leuk als nederlands model, een echte DAF!
Zo zie je dat met een beetje snuffelen een aardig vrachtauto wagenpark tegen alleszins aanvaardbare kosten op de modelbaan terecht kunnen komen.

Huidig baanplan van de tram in Kinderdam.

Om de foto's te kunnen plaatsen waar het precies is plaats ik hier maar even een overzicht van de sporen.
De tafel is gewoon vast opgebouwd in een U vorm.
De afmetingen zijn van het dwarse deel 3,2 x 1,25 meter, de halte juliapark is 1,17 x 0,8 meter en de andere poot van de U is 1,25 x 1 meter.
Voorwaarden die bij de bouw aan het baanplan gesteld zijn waren dat er minstens 1 T of Y splitsing in zou komen en minimaal 1 dubbelsporige kruising van 90 graden.
De 5 sporige remise is inmiddels omgebouwd tot een 7 sporige openlucht remise.
Op lijn 1 rijden Roco trams, Lijn 2 wordt gereden met 4 assig Weens materieel aangevuld met een Tatra T4D/B4D en de museumlijn rijdt alle twee assig materieel op.
Afwijkingen zijn natuurlijk altijd mogelijk!

woensdag 19 oktober 2011

Camperplek Kinderdam geopend.

Vandaag is het dan zover!
De camperplek bij het Juliapark is geopend!
De eerste camper staat er al.
De brandweer is nog even bezig omdat de watervoorziening niet geheel naar behoren werkt.
Maar deze camperaar laat zich daar niet door weerhouden.
Het pad naar het park moet nog aangelegd worden, de ruimte in de heg is er alvast.
Er zullen nog wat bomen moeten komen om schaduw te bieden aan de camperaars.

dinsdag 18 oktober 2011

Het wordt weer modelbouwtijd!

De zomer is helaas voorbij, dus komt er weer tijd om wat aan de modeltrambaan te doen.
Een eerste aanzet was al gedaan met de verandering van de remise. Maar om toch een leuk stukje gereed te hebben om leuke foto's te maken is besloten om eerst verder te gaan met de halte "Juliapark".
De halte platforms zijn gelegd, de bovenleiding geplaatst en dan is het al een heel ander gezicht.
Nu eerst aan de achterzijde de Metcalfe huizen voorzien van verlichting en definitief plaatsen, daarna de weg en camperplaats afwerken en dan het park zelf.
Maar als voorproefje eerst nog even een paar foto's van de nieuwe halte, helaas nog zonder haltepaal!
De heg is net geplaatst. 
De (zelfbouw) masten moeten nog deels geschilderd worden na het solderen van de rijdraad.
Beide trams staan op passagiers te wachten!
Nog weinig klandizie voor de shops!


vrijdag 16 september 2011

Nieuwe trams gearriveerd

Zoals beloofd een foto van de nieuwe trams.
Na aankomst zijn de trams van ingekorte wielassen voorzien en van een Halling pantograaf.
De koppelingen moeten nog worden voorzien van magneten.
Beide trams aan de halte "Juliapark" in aanbouw

zaterdag 10 september 2011

Nieuwe trams voor de MTSA

Deze week is door de MTSA een aanschaf gedaan.
Er zijn twee nieuwe motorwagens en een bijwagen overgenomen uit Nederland.
Het gaat hierbij om een KSW motorwagen van de Wiener Linien en een motorwagen M met bijbehorende aanhanger m3, eveneens van de Wiener Linien. Ongebruikt en in originele verpakking.
Zodra ze binnen zijn zullen ze van HOm assen voorzien worden. Motorisering en digitalisering komen op een later plan. Foto's volgens zo spoedig mogelijk

maandag 15 augustus 2011

50 jaar geleden stopte de interlokale tram Den Haag - Leiden.

En dus vindt de Nederlandse Vereniging van Belangstellenden in het Spoor- en tramwegwezen (NVBS) het tijd worden om dit te herdenken met een prachtige manifestatie waarbij alle materieel wat op de HTM en NZH lijnen reed in 1961 al dan niet in rijdende toestand geshowd wordt voor zover het bewaard gebleven is.
Meer hierover leest U op : http://www.retourtjeleiden.nl/

zondag 10 juli 2011

Bovenleidingmasten

Na de proefmasten is het nu de tijd voor de definitieve masten.
De basismast kent twee "verjongingen" en bestaat uit stukje messingpijp van 4 mm, 3 mm en 2 mm.
De dwarsbalk is van 1 mm staaldraad of messingdraad vertind en de dwarsdraden is sommerfeld bovenleidingdraad.
Hier links twee masten in aanbouw en rechts een complete mast
Voor de bevestiging van de rijdraad is een stukje Sommerfeld bovenleidingdraad gebogen, deels vertind en aan de mast gesoldeerd.
Hier liggen de stukjes sommerfeld draad.
Vervolgens zijn de masten geschilderd en de eerste vier masten zijn inmiddels geplaatst en de bovenleidingdraad is er tussen aangebracht.
Kijk en oordeel zelf maar op onderstaande foto:
De weense K en de Roco enkelgelede poseren voor de foto.

maandag 27 juni 2011

Technische Dienst krijgt het druk!

Vandaag bericht ontvangen dat van de week de bestelde motorunit voor het Tatra T4D/B4D stel verzonden wordt.
Reden voor de Technische Dienst om de PCC even om te rangeren en het Tatra stel binnen te nemen voor het aanbrengen van Transfers, verlichting en digitalisering.
De tramtransporter komt dus gelijk goed van pas om het Tatra stel uit depot te halen en naar de werkplaats over te brengen.

zondag 26 juni 2011

Tramtransporter

Sinds vandaag (26 juni 2011) beschikt de MTSA over een MAN vrachtauto om 4 assige trams mee te transporteren.
Deze vrachtauto is als reclameauto aangekocht op de lokale rommelmarkt in Uchon voor het schrikbarende bedrag van 3 Euro. De Technische dienst is ermee naar huis gereden en heeft acuut de opbouw van de oplegger gesloopt. Voor proef is de ter beschikking van de technische dienst staande PCC geladen en is gekeken wat de consequenties zijn voor de oplegger. De Technische Dienst bekijkt de mogelijkheid nog om er een "uitschuiftrailer" van te maken.
Dit is de aankoop van de MTSA bij thuiskomst.
Hier is de PCC voor proef geladen, De Technische Dienst gaat nu verder met aanpassen en afwerken.

vrijdag 24 juni 2011

Verlichting in Huisjes.

De verlichting van de huisjes in Kinderdam zal plaatsvinden met LED's.
Vanmorgen even een proef gedaan met een tweetal LED's, gesoldeerd volgens de hiervoor beschreven methoden met ge-emailleerd koperdraad.
De twee LED's zijn ingelijmd in een winkelpand, 1 in het midden van de winkel en de ander op de eerste etage uit het midden. Het resultaat op een gewone Fleischmann treintrafo die afgeregeld was op 5 volt viel zwaar tegen.Zonder nu al te veel op electrotechniek in te gaan moet ik zeggen dat dit aan de constructie van de trafo ligt (niet afgevlakte gelijkrichting, de 5 Volt is dus effectieve waarde, top is 7,1 Volt)
Aangesloten op een oude PC voeding die een behoorlijk vlakke en stabiele 5 Volt afgeeft werd het beeld aanvaardbaar.
Oordeel zelf maar op de 2 plaatjes hieronder. je ziet als je goed kijkt de voedingsdraadjes lopen buiten het huisje. Nog te vermelden is dat het huisje een kartonnen model van Metcalfe is.

woensdag 22 juni 2011

Omsporen van Bachmann PCC, deel 2

Nadat gebleken was dat het omsporen naar 12 mm van de Bachmann draaistellen heel moeilijk werd, zo niet onmogelijk, werd besloten om verder te gaan met Halling aandrijvingen.
Om in ieder geval zeker te weten dat de PCC met deze draaistellen ook door de krapste boog van het MTSA tramnet kon rijden werd eerst een proefonderstel gebouwd.
Een greep in de onderdelen/rommeldoos leverde eenbodemplaat en bijbehorende draaistellen op van een Weens C1 tramrijtuig wat bruikbaar was.
De bodemplaat werd in zodanige stukken gezaagd dat ze op de bestaande bodemplaat gemonteerd konden worden. Gelijk het probleem van het te hoog op de wielen staan opgelost!

Hier ziet U de reeds behandelde bodemplaat met daarvoor de uiteengenomen draaistellen. De wielassen met plastic wielen zijn voor deze proef gebruikt en zijn op 12 mm omgespoord door de wielen iets over de as te verschuiven. De onderkanten zijn van hun baanschuiver ontdaan en in het midden is een gaatje M2 getapt.
Tevens zijn van 1 mm styreenplaat 2 strookjes gesneden die boven op het draaistel passen. Deze dienen om de onderzijde dadelijk met het boutje M2 vast te houden.
Hier ziet U de draaistellen gemonteerd maar nog niet geplaatst, Het 1 mm styreenplaatje is duidelijk zichtbaar met zijn functie en aan de onderzijde van het draaistel zien we het M2 gaatje.
En dit is dan het resultaat van een tweetal uurtjes knutselen. Maar de grote vraag is en blijft: Past het nu nog wel?
U ziet het! Het past! De PCC is door de KSW motorwagen naar de krapste boog in het modeltramnet gesleept. De KSW motorwagen is losgekoppeld en iets verderop neergezet zodat de Heren Technici op een veilige manier uitgebreid naast en onder de tram kunnen meten.
Veiligheid heeft hier in Frankrijk de hoogste prioriteit. Alleen hoeven er gelukkig nog geen veiligheidsgordels in de tram.
Dit werkt dus goed en nu kan de technische dienst verdergaan op deze weg.

dinsdag 21 juni 2011

Omsporen van Bachmann PCC

De Technische Dienst van de MTSA is er al achter dat het omsporen van 16,5 naar 12 mm van een Bachman PCC onbegonnen werk is. Daarnaast is de stroomafname op het loopdraaistel zodanig dat dit toch anders geconstrueerd moest worden.
Links ziet U het uitgenomen motordraaistel, daar zal heel wat weggevijld moeten worden, dat is echter niet zo onoverkomenlijk. Bij het loopdraaistel zijn de assen uitgenomen en daar is te zien dat hier niets te vijlen valt.
De as bestaat uit een middenbus met tandwiel en twee wielen.
Das een open deur intrappen he? Maar als we de as uit elkaar nemen zien we het probleen.
De verdikking is nodig om de stroomvoerende geleider in positie te houden en het pennetje moet in de asbus klemmen. De kunststof asbus zou dus aan weerszijden 2,2 mm ingekort moeten worden, geen probleem!
Maar dan, de wielen erin, die stuiken tegen elkaar en zijn niet op een binnenflensmaat van 10,1 mm te brengen! Foute boel, want gaan we hier inkorten dan is er niet voldoende vlees meer om de wielen vast te houden. Kortom, er is maar 1 zinnetje voor: Omsporen van Bachmann draaistellen is tot mislukken gedoemd.
Weggooien doen we niks, dus in de rommelbak, komt altijd nog eens van pas als ruilobject of zo.
De Technische dienst richt zich nu op een Halling aandrijving. Tot nader bericht

maandag 20 juni 2011

Museum PCC is aangekomen.

vandaag werd de museum PCC afgeleverd.
Nog in de SEPTA kleuren en genummerd 2101.
De technische dienst van de MTSA gaat zich als eerste toeleggen op het omsporen van het rijtuig waarna het verbouwd wordt als HTM 1024.
Hierbij nog wat plaatjes:
 Het zijaanzicht na het afladen/uitpakken.

 Frontpartij
 Rijden doet hij, al is het wel Bachmann kwaliteit.

zaterdag 18 juni 2011

Hangdraadconstructie bovenleiding en straatverlichting

Vroeger werden de masten op straat gezamenlijk gebruikt voor de straatverlichting en bovenleiding van de tram.
Hier een tweetal ansichtkaarten die naast de ophanging nog tal van andere details laten zien.
De bovenleiding en straatverlichting op de brug van de Zuiderparklaan en de Loosduinsekade.
Details: De reclame voor glas bij de verfwinkel, de broodwinkel van HUS en de afvalbak aan aan de mast.
De brug gezien vanaf een punt iets verder:
Hier zien we nog een ESSO benzinepomp aan de achterzijde met daarnaast een telefooncel.
Toen hoefden benzinepompen nog niet zo groot te zijn.
Links ook nog een peperbus van het GEB met reclame. Ook hier is de hangconstructie goed te zien
Zijwaarts naar de brug kijken nog wat details:
Een, al redelijk volle, tram rijdt de brug over, rechts zien we twee betonpalen voor het afspannen van de dubbele bovenleiding van de Zuiderparklaan. Ook rechts nog een Koffietentje zoals je er veel vond in die jaren.
Links een HTM bus van lijn P met voorop nog het opschrift "Voor instappen", de rechterbus met opendak is een Crossley van de Westlandsche Stoomtramweg Maatschappij.

Zomaar een plaatje uit de oude doos.

Toen de Zuiderparklaan in den Haag nog geen racebaan was.
Lijn 15 richting Staatsspoor aan de halte bij de Loosduinse weg met links de verfwinkel van Capélux.
Deze foto is genomen op 29 april 1958.
Richting Zuiderpark kwamen we dan nog de kruising met lijn 6 bij de Escamplaan tegen.
Kortom, nostalgie