Nostalgieplaatje

Nostalgieplaatje
De oud HTM lijn 15 op de kruising Zuiderparklaan/Escamplaan. In die tijd nog volop reclame voor drank en rokerij op de trams. 1958

zaterdag 11 augustus 2012

Opstelsporen liggen erin.

De nieuwe opstelsporen liggen er in.
Elk spoor biedt plaats aan 4 trams van ca. 40 centimeter lengte. Ze zullen aan het zicht onttrokken worden door bebouwing.
De twee opstelsporen en het normale spoor zijn met de getoonde trams allemaal voor proef bereden.
Met name het gedrag op de wisselstraat (linksboven) moest goed uitgetest worden. In deze wissels zitten geen wisseltongen omdat het alleen maar uitrijdend is. Alle trams gaan er goed doorheen.
Nu nog de contacten plaatsen ten behoeve van de automatische besturing met het programma koploper, testen en dan weer verder met de aankleding.
Op de baan zelf zal lijn M continu zichtbaar zijn met 2 museumtrams en elke 2 minuten zal van één van de opstelsporen een tram vertrekken die alle sporen zal berijden en dan weer naar een opstelspoor gaat.
In totaliteit kunnen er dus maximaal 10 trams rijden.

maandag 6 augustus 2012

Wijziging in het baanplan

Tijdens het proefbedrijf bleek zo af en toe dat een tram niet tegen de helling op kwam.
De Roco trams met antislipbanden kwamen wel boven maar de trams met Halling aandrijving (zonder antislipbanden) stonden regelmatig met draaiende motor stil op de helling.
Uiteindelijk is besloten om de opstelsporen onder de tafel omhoog te brengen.
Tegen de muur worden nu 2 sporen gelegd op tafelnivo waar op elk spoor 4 trams opgesteld kunnen worden.
Deze twee sporen worden aan het zicht onttrokken door bebouwing.
Een paar foto's van de ombouw:
De gewijzigde sporen in de hoek, De KVB 3627 wordt gebruikt om te kijken of de boog niet te krap ligt.
Nog even in vogelvlucht de sporen.
Tja, nog even bovenleiding boven de sporen en een muurtje om de remise, dan lijkt het al heel wat.


maandag 28 mei 2012

Proefbedrijf gereed, nu opbouwen en aankleden.

De modeltrambaan is inmiddels compleet gelegd en er is een digitaal proefbedrijf geweest.
1 reedcontact bleek onbetrouwbaar en sommige moesten worden verplaatst.
Gekozen is nu voor 2 rail bedrijf omdat er nog een Egger stoomtramstel aanwezig is wat ook nog als museumstel dienst moet gaan doen (na ombouw naar 12 mm)
De linkerhoek van de baan met remise. links van de remise het eindpunt van lijn M en erachter het eindpunt van lijn 4. Een tram van lijn M die aankomt laat lijn 4 vertrekken en andersom.
Eén van de sporen van de remise is in gebruik als "programmeerspoor" voor de trams.
Op de achtergrond is de helling naar de ondergrondse opstellussen van lijn 1 en lijn 2 zichtbaar.

De linkerhoek met de dubbelsporige kruising. Te zien is duidelijk dat de "aanleg" van wegen en straten gestart is.
De hoek bij de ingang geeft al een ideetje hoe het gaat worden. De monitor voor het "koploperbedrijf" is tegen de muur geplaatst.
Tot slot nog een plaatje op "straatniveau". Dit plaatje gemaakt met de webcam ter hoogte van de remise.

zondag 1 april 2012

Het nieuwe baanplan klaar!

Het nieuwe baanplan is klaar en uitgeprobeerd.
Dit is het geworden:
Een mogelijkheid om met 5 lijnen te rijden
Lijn 1 en lijn 2 (Interlocale lijnen) verdwijnen in de lus onder de tafel en hebben een wachttijd voor ze weer de lus uitkunnen. In elke lus kunnen 3 trams opgesteld worden.
Lijn 3 is bestemd voor materieel wat de lichte helling zelfs niet aankan en rijdt een enkele cirkel.
Lijn 4 berijdt bijna alle "bovengrondse" sporen.
De zwart gestippelde verbinding moet er nog ingelegd worden maar die is dan bestemd voor de Museumtram.

Op dit moment zijn de beschikbare trams als volgt over de lijnen verdeeld:
Voor lijn 1 is beschikbaar een tweetal dubbelgelede Roco trams en een enkelgelede Roco tram
Voor lijn 2 is beschikbaar een Weens K3-k3-k3 tramstel, een Weens C1-c1 tramstel en een Tatra T4D/B4D tramstel.
Voor lijn 3 is beschikbaar een Weens E1 tramstel eventueel met c1 bijwagen.
Voor lijn 4 is beschikbaar een KSW tram uit Munchen
Voor lijn M is beschikbaar een Weense H motorwagen. 

zaterdag 3 maart 2012

Het nieuwe baanplan blijkt niet haalbaar.

Na het begin van het opnieuw opbouwen van de modelbaan bleek dat er teveel kritieke punten in het baanplan zaten.
Er wordt nu bij de bouw afgeweken van het eerder gepubliceerde baanplan. Dit baanplan wordt als leidraad gebruikt en op de tafel wordt bekeken of alles mogelijk is.
Inmiddels is de onderplaat klaar en voorzien van"tunnelbovenleiding", reedcontacten en wisselaandrijving.
De lus op de onderplaat is nu voorzien van twee sporen waar elk 3 trams kunnen staan.
De diagonale sporen op de bovenplaat zijn vervallen, Er is een eindpunt voor de museumtram naast de remise voor in de plaats gekomen.
Hier is de remise te zien met daarnaast het eindpunt van de museumtram.

Nogmaals het eindpunt van de museumtram, de sporen op de achtergrond voor de huizen moeten nog gelegd worden.

Een aanzicht van boven. De sporen in de hoek die achter de huizenrij verdwijnen zijn die van de "interlokale" lijn naar de halte benedenplaat, ;-)
Zo, dat waren weer even wat vorderingen.

woensdag 22 februari 2012

Nieuw baanplan is klaar

Inmiddels is de oude trambaan afgebroken en de verhuizing in volle gang.
In het programma "koploper" is het nieuwe baanplan getekend en op automatisch rijden getest.
De nieuwe modeltrambaan krijgt een afmeting van 278 x 190 in een L vorm, het lange deel van de L is 100 cm breed en het korte deel 90 cm.
Het baanplan ziet er als volgt uit:

Het bovenste spoor met lus is een spoor verdeeld in ca. 12 opstelblokken en verdwijnt onder de tafel.
EH4 is het vertrekblok uit de opstelrij.
Op de trambaan zelf zijn weer 3 lijnmogelijkheden met ieder hun eindhalte EH1, EH2 en EH3.
Rechts onderin nog een kleine remise met 2 sporen waar werkzaamheden aan materieel kunnen gebeuren.
Maar er is nog wat werk te doen voor de eerste tram weer door Kinderdam rijdt.

woensdag 15 februari 2012

De stad Kinderdam wordt verplaatst.

Na de diverse perikelen rondom de lekkage, waar de oorzaak inmiddels van gevonden is, bleek deze winter dat het in de hobbykamer toch een klimaat is wat niet direct bevorderlijk is voor kartonbouw.
Reden om een en ander eens opnieuw te bezien.
De stad Kinderdam met het trambedrijf MTSA verhuist naar de inpandige logeerkamer alhier en de hobbykamer wordt logeerkamer. Voor alle partijen win-win.
De kinderen en kleinkinderen hebben een logeerkamer van 6 bij 3 meter ter beschikking als ze komen, ik moet het met iets minder doen nu maar heb als voordeel dat in de winter het klimaat op de nieuwe hobbykamer mooi constant blijft.
Het principe van de MTSA in Kinderdam blijft gelijk, alleen het sporenplan wordt anders.

vrijdag 6 januari 2012

Lekkage op de hobbykamer

Het heeft niets met modeltrams te maken, maar op de hobbykamer is op twee punten een behoorlijke lekkage geconstateerd.
Het halve plafond is vernieuwd maar tot nu toe is de exacte plek van de lekkage niet gevonden.
Inmiddels toch sterke aanwijzingen waar het wel moet zitten, maar het moet even een paar dagen droog zijn om iets open te kunnen maken en te herstellen.
Tot zolang dus maar even geen Modeltrams op de baan.

vrijdag 23 december 2011

Nieuw materieel.

Nog net voor de kerstdagen kwam bij de MTSA een transport met een aantal trambakken aan.
Twee van deze trambakken (een 4 assig motorrijtuig en een 4 assig aanhangrijtuig van de Rotterdamse Electrische Tram) zijn overgenomen Stameldam.(zie http://www.stameldam.nl/ )
Bij dit transport bevond zich ook nog een "schadebak" uit de rotterdamse serie 202-221, een "DELMEZ" wagen.
De beide 4 assers gaan direct de werkplaats in  voor aanpassing cq. ombouw naar 12 mm spoor.
Tevens zal onderzocht worden welk soort en type aandrijving in het motorrijtuig moet komen.
De "DELMEZ" gaat voorlopig even het depot in, eerst de 4 assers rijvaardig!

Om een indruk te geven hier een paar plaatjes afkomstig van het Trammuseum Rotterdam (http://www.trammuseumrotterdam.nl/index.htm ) en getekend door Aad van Dam.
Het vierassige motorrijtuig.    

Het vierassige aanhangrijtuig.

De "Delmez" motorwagen.

vrijdag 25 november 2011

Echt Haags!!!!!

Soms kun je leuke dingen tegenkomen.
Zoals Harry Klorkesteijn (Klein orkest) met zijn nummer Oh Oh den Haag, opgeleukt met fimbeelden van den Haag en zijn trams in vroeger jaren.
Klik HIER maar voor de muziek en de beelden (Maa je mot wel haags kenne!) ;-)

zondag 20 november 2011

De eerste lantaarnpalen geplaatst op de Laan van Josje

Vandaag de eerste lantaarnpalen geplaatst op de laan van Josje.
Ze staan nog niet vastgelijmd maar zijn wel aangesloten om een beeld te krijgen van de lichtsterkte.
In eerste instantie blijkt al dat bij daglicht het licht te fel is.
De LED is via een weerstand van 390 Ohm aangesloten op 5 Volt gelijkspanning.
In de voedingsleiding een diode geplaatst waardoor de spanning nu 4,3 volt bedraagt en de lichtsterkte lijkt goed.
Maar dat moet in het donker nog even goed bekeken worden.
In ieder geval even een paar plaatjes voor de indruk.
De lantaarnpalen staan nog "los-vast".
Dit is nu het gezicht bij daglicht.
En dit is het gezicht bij avond genomen.
Aanpassing 21-11-2011:
Inmiddels is de voedingsspanning voor de lantaarnpalen verlaagd naar ca, 3,4 Volt, dat geeft een natuurgetrouwer beeld.
De lantaarnpalen in het park (met 6 volt lampjes) blijven op 5 volt branden.

dinsdag 8 november 2011

Lantaarnpalenbouw even op laag pitje.

En waarom dan?
Wel, gister kwam de postbode met een pakketje uit de auto.
De bestelde Airbrush.
Gelijk uitgepakt en in elkaar gezet natuurlijk.
Het is de complete set van Conrad, aangevuld met het reduceerklepje.
En natuurlijk even wat verf mengen en de eerste beproeving.
Qua geluid valt het alleszins mee! En de verfstraal is goed doseerbaar als je er even mee geoefend hebt.
Nog wat verf gemengd en de volgende ochtend op een paar oude stukken wat geoefend.
In ieder geval werkt de Airbrush met Revell Aqua prima.
En een hele verbetering ten opzichte van de kwast, details blijven veel beter zichtbaar.
Maar: Oefening baart kunst, dus ik zal nog even hier en daar wat stukjes uit de rommelbak spuiten om het goed onder de knie te krijgen.
De lantaarnpaaltjes moeten maar ff wachten

zondag 6 november 2011

ervaringen met Led lantaarns.

In het donker de beide tijdelijke lantaarnpalen bekeken.
De lantaarn met de PLLC4 LED bevalt persoonlijk het best, warmwit licht in plaats van sunnywhite.
Dus het ziet er naar uit dat het verder gaan met dit type wordt.
Nog even een foto uit een andere hoek:
Mast nog ongeschilderd maar wel even een kapje erop gezet;
Bij avond ziet het er zo uit.
De linker lantaarnpaal schijnt te fel, de rechter is goed!


Verlichting op de modelbaan

Nadat er in het Juliapark een zevental lantaarnpalen geplaatst waren eens verder gedacht over de rest van de verlichting van de straten.
Je kunt de lantaarnpalen natuurlijk verder kopen, Goovermodels bijvoorbeeld heeft hele fraaie lampen met LED.
Maar het is een sport om zoveel mogelijk zelf te bouwen.
Dus even op proef een tweetal lantaarnpalen gemaakt nadat ik de eerste drie probeersels in de prullenbak gekiept had.
De lantaarnpalen zijn nog ongeschilderd en zonder lichtkap.
De rechtse paal heeft een warmwitte PLLC4 3021 SMD led en is met conrad emaillakdraad uitgevoerd.
De linkse paal heeft een goldenwhite 1206 SMD led met aangesoldeerde litze.
Op de proefopstelling gaat de voorkeur uit naar de uitvoering met de PLLC4 LED.
Maar een definitief besluit komt pas na een beoordeling in de avond.
Wat hadden we nu nodig voor deze lantaarnpaal?
1 stukje messingpijp 2mm, 1 stukje messingpijp 3mm, een sluitringetje M3 als bodemplaat en een SMD LED met een paar stukjes emaillakdraad.
Bouwkosten ca. 60 cent en bouwtijd per lantaarnpaal zoals op de foto 10 à 15 minuten.


zaterdag 5 november 2011

Aankleding Juliapark weer iets verder

De aankleding van het Juliapark is weer iets verder.
Het was eerst de bedoeling om een zandpaadje te leggen vanaf de halte naar de camperplaats maar toen het er lag bleek het geen gezicht.
Zandpaadje maar weer verwijderd en een tegelpaadje gelegd.
Dat zag er beter uit, de verdere aankleding kon plaatsvinden.
Bomen en lantaarnpalen zijn geplaatst.
De lantaarnpalen moeten nog aangesloten worden op de 5 Volt voeding en zodra dat gebeurt is volgt er een plaatje met brandende verlichting.
Maar eerst even de plaatjes van de situatie nu:

Een kijkje naar de halte "Juliapark" met een doorkijkje door het park naar de "Laan van Josje".
 Een doorkijkje zoals hierboven maar vanuit een andere hoek.
En dit is "Low-Budget". Alle bomen ongeveer 10 Euro, Bovenleidingmasten ca. 50 cent per stuk en kartonnen tegelplaten ongeveer 3 Euro voor het Julia park. Voeg daar nog bij ca. 10 Euro voor de lantaarnpalen en een hele hoop lol in het bouwen van deze hoek van de trambaan.
Qua kosten Low-Budget, qua plezier in de hobby onbetaalbaar.

zondag 23 oktober 2011

Trottoirs op de modelbaan.

Ja, ook de personen moeten veilig kunnen lopen.
Ik gebruik kartonnen platen van Busch voor mijn trottoirs.
Probleem is echter bij de plek waar een trottoir de tramrails kruist.
Zoals op onderstaande foto het rechter deel kan niet, de meeste trams lopen hierop vast.
Een ruimte tussen trottoir en tramrails komt niet overeen met de werkelijkheid evenals een te dun trottoir,dus iets anders verzinnen.
Hier dan het resultaat van de probeersels!
De linkerkant, waar de vrachtauto even op geparkeerd staat, is bewerkt zodat de bovenzijde gelijk komt met de rail. Hoe? Heel eenvoudig: Nadat de rails gelegd waren is de trottoirplaat ertegen aan gelegd en de open ruimte opgevuld.
Door nu de vulling ter plaatse weg te halen en de trottoirplaat in de bochtvorm van de rail te snijden kan hij met in de ruimte onder de railkop worden gedrukt. Elke tram loopt er zo weer overheen en het trottoir loopt door tot aan de rail, zoals in werkelijkheid.

vrijdag 21 oktober 2011

Vrachtauto's

Vrachtauto's niet in Low-budget te verkrijgen?
Nee, niet als je de bekende merken in de Nederlandse modelbouwwinkels ziet liggen.
In Duitsland is het echter een rage, miniatuur vrachtauto's.
En duur? nee hoor! De biermodellen kosten vaak tussen de 3 en 5 Euro.
De rechter vrachtauto van Alfred Talke is zo'n model afkomstig uit Duitsland.
Op de rommelmarkt betaalde ik er 3,95 Euro voor.
De linker vrachtauto van Supermarkt de Boer is een tijd geleden op een lokale rommelmarkt in Arnhem gekocht voor de prijs van 2 Euro.
En hij is wel leuk als nederlands model, een echte DAF!
Zo zie je dat met een beetje snuffelen een aardig vrachtauto wagenpark tegen alleszins aanvaardbare kosten op de modelbaan terecht kunnen komen.

Huidig baanplan van de tram in Kinderdam.

Om de foto's te kunnen plaatsen waar het precies is plaats ik hier maar even een overzicht van de sporen.
De tafel is gewoon vast opgebouwd in een U vorm.
De afmetingen zijn van het dwarse deel 3,2 x 1,25 meter, de halte juliapark is 1,17 x 0,8 meter en de andere poot van de U is 1,25 x 1 meter.
Voorwaarden die bij de bouw aan het baanplan gesteld zijn waren dat er minstens 1 T of Y splitsing in zou komen en minimaal 1 dubbelsporige kruising van 90 graden.
De 5 sporige remise is inmiddels omgebouwd tot een 7 sporige openlucht remise.
Op lijn 1 rijden Roco trams, Lijn 2 wordt gereden met 4 assig Weens materieel aangevuld met een Tatra T4D/B4D en de museumlijn rijdt alle twee assig materieel op.
Afwijkingen zijn natuurlijk altijd mogelijk!

woensdag 19 oktober 2011

Camperplek Kinderdam geopend.

Vandaag is het dan zover!
De camperplek bij het Juliapark is geopend!
De eerste camper staat er al.
De brandweer is nog even bezig omdat de watervoorziening niet geheel naar behoren werkt.
Maar deze camperaar laat zich daar niet door weerhouden.
Het pad naar het park moet nog aangelegd worden, de ruimte in de heg is er alvast.
Er zullen nog wat bomen moeten komen om schaduw te bieden aan de camperaars.

dinsdag 18 oktober 2011

Het wordt weer modelbouwtijd!

De zomer is helaas voorbij, dus komt er weer tijd om wat aan de modeltrambaan te doen.
Een eerste aanzet was al gedaan met de verandering van de remise. Maar om toch een leuk stukje gereed te hebben om leuke foto's te maken is besloten om eerst verder te gaan met de halte "Juliapark".
De halte platforms zijn gelegd, de bovenleiding geplaatst en dan is het al een heel ander gezicht.
Nu eerst aan de achterzijde de Metcalfe huizen voorzien van verlichting en definitief plaatsen, daarna de weg en camperplaats afwerken en dan het park zelf.
Maar als voorproefje eerst nog even een paar foto's van de nieuwe halte, helaas nog zonder haltepaal!
De heg is net geplaatst. 
De (zelfbouw) masten moeten nog deels geschilderd worden na het solderen van de rijdraad.
Beide trams staan op passagiers te wachten!
Nog weinig klandizie voor de shops!