Nostalgieplaatje

Nostalgieplaatje
De oud HTM lijn 15 op de kruising Zuiderparklaan/Escamplaan. In die tijd nog volop reclame voor drank en rokerij op de trams. 1958

dinsdag 14 juni 2011

SMD LED's solderen

Iedereen kent ze wel in de modelbouw, De SMD led's.
Qua kosten een zeer aantrekkelijk alternatief voor de gloeilampjes en ook is een niet onbelangrijk voordeel het energie verbruik en de levensduur.
Maar ja, die dingen moet je solderen en dat lukt meestal niet. Ik heb er ook wat "gebraden" voor ik de oplossing vond.
Wat hebben we nodig?
Ik ga even uit van de PLCC4/3528 warmwitte led zoals ik er 1000 voor de prijs van ca. 30 Euro op Ebay kocht.
We hebben een stukje verenstaal nodig waar we een oogje aan buigen.
Dit stukje verenstaal buigen we iets en schroeven het op een werkplankje.
De SMD led kunnen we nu onder het stukje verenstaal klemmen en met een soldeerbout met punt kunnen we nu de contactjes vertinnen zonder dat de LED aan de bout blijft hangen.
Als draadjes gebruik ik ge-emailleerd koperdraad van Conrad (bestelnummer rood: 242532 , zwart: 242531, prijs 3,70 Euro per klos) . Deze draad is 0,15 mm dik en kan eenvoudig met een hete soldeerbout vertind worden.

Nu de LED vastligt kunnen deze draadjes makkelijk gesoldeerd worden.
De draden zijn makkelijk in elkaar te twisten en weg te werken in modellen.
Lantaarnpalen, huisverlichting, remiseverlichting, interieurverlichting trams, voertuigverlichting Faller Car System, noem maar op!
En vast nog veel meer mogelijkheden, ik heb er nog wel een paar die ik eerst wil uitwerken.
Nog even de onderdelen bij elkaar:
Plankje, stukje verenstaal, schroefje, SMD LED, email koperdraad en niet te vergeten een goede soldeerbout.
Veel plezier, ik zie ook graag jullie resultaat.

1 opmerking:

  1. Handige tip, Henk! En gefeliciteerd met het blog, het lijkt me de perfecte oplossing. Zo hou je tenminste nog tijd over voor de modelbouw.

    BeantwoordenVerwijderen