Vroeger werden de masten op straat gezamenlijk gebruikt voor de straatverlichting en bovenleiding van de tram.
Hier een tweetal ansichtkaarten die naast de ophanging nog tal van andere details laten zien.
De bovenleiding en straatverlichting op de brug van de Zuiderparklaan en de Loosduinsekade.
Details: De reclame voor glas bij de verfwinkel, de broodwinkel van HUS en de afvalbak aan aan de mast.
De brug gezien vanaf een punt iets verder:
Hier zien we nog een ESSO benzinepomp aan de achterzijde met daarnaast een telefooncel.
Toen hoefden benzinepompen nog niet zo groot te zijn.
Links ook nog een peperbus van het GEB met reclame. Ook hier is de hangconstructie goed te zien
Zijwaarts naar de brug kijken nog wat details:
Een, al redelijk volle, tram rijdt de brug over, rechts zien we twee betonpalen voor het afspannen van de dubbele bovenleiding van de Zuiderparklaan. Ook rechts nog een Koffietentje zoals je er veel vond in die jaren.
Links een HTM bus van lijn P met voorop nog het opschrift "Voor instappen", de rechterbus met opendak is een Crossley van de Westlandsche Stoomtramweg Maatschappij.
Nostalgieplaatje

De oud HTM lijn 15 op de kruising Zuiderparklaan/Escamplaan. In die tijd nog volop reclame voor drank en rokerij op de trams. 1958
zaterdag 18 juni 2011
Zomaar een plaatje uit de oude doos.
Toen de Zuiderparklaan in den Haag nog geen racebaan was.
Lijn 15 richting Staatsspoor aan de halte bij de Loosduinse weg met links de verfwinkel van Capélux.
Deze foto is genomen op 29 april 1958.
Richting Zuiderpark kwamen we dan nog de kruising met lijn 6 bij de Escamplaan tegen.
Kortom, nostalgie
Lijn 15 richting Staatsspoor aan de halte bij de Loosduinse weg met links de verfwinkel van Capélux.
Deze foto is genomen op 29 april 1958.
Richting Zuiderpark kwamen we dan nog de kruising met lijn 6 bij de Escamplaan tegen.
Kortom, nostalgie
dinsdag 14 juni 2011
SMD LED's solderen
Iedereen kent ze wel in de modelbouw, De SMD led's.
Qua kosten een zeer aantrekkelijk alternatief voor de gloeilampjes en ook is een niet onbelangrijk voordeel het energie verbruik en de levensduur.
Maar ja, die dingen moet je solderen en dat lukt meestal niet. Ik heb er ook wat "gebraden" voor ik de oplossing vond.
Wat hebben we nodig?
Ik ga even uit van de PLCC4/3528 warmwitte led zoals ik er 1000 voor de prijs van ca. 30 Euro op Ebay kocht.
We hebben een stukje verenstaal nodig waar we een oogje aan buigen.
Dit stukje verenstaal buigen we iets en schroeven het op een werkplankje.
De SMD led kunnen we nu onder het stukje verenstaal klemmen en met een soldeerbout met punt kunnen we nu de contactjes vertinnen zonder dat de LED aan de bout blijft hangen.
Als draadjes gebruik ik ge-emailleerd koperdraad van Conrad (bestelnummer rood: 242532 , zwart: 242531, prijs 3,70 Euro per klos) . Deze draad is 0,15 mm dik en kan eenvoudig met een hete soldeerbout vertind worden.
Nu de LED vastligt kunnen deze draadjes makkelijk gesoldeerd worden.
De draden zijn makkelijk in elkaar te twisten en weg te werken in modellen.
Lantaarnpalen, huisverlichting, remiseverlichting, interieurverlichting trams, voertuigverlichting Faller Car System, noem maar op!
En vast nog veel meer mogelijkheden, ik heb er nog wel een paar die ik eerst wil uitwerken.
Nog even de onderdelen bij elkaar:
Plankje, stukje verenstaal, schroefje, SMD LED, email koperdraad en niet te vergeten een goede soldeerbout.
Veel plezier, ik zie ook graag jullie resultaat.
Qua kosten een zeer aantrekkelijk alternatief voor de gloeilampjes en ook is een niet onbelangrijk voordeel het energie verbruik en de levensduur.
Maar ja, die dingen moet je solderen en dat lukt meestal niet. Ik heb er ook wat "gebraden" voor ik de oplossing vond.
Wat hebben we nodig?
Ik ga even uit van de PLCC4/3528 warmwitte led zoals ik er 1000 voor de prijs van ca. 30 Euro op Ebay kocht.
We hebben een stukje verenstaal nodig waar we een oogje aan buigen.
Dit stukje verenstaal buigen we iets en schroeven het op een werkplankje.
De SMD led kunnen we nu onder het stukje verenstaal klemmen en met een soldeerbout met punt kunnen we nu de contactjes vertinnen zonder dat de LED aan de bout blijft hangen.
Als draadjes gebruik ik ge-emailleerd koperdraad van Conrad (bestelnummer rood: 242532 , zwart: 242531, prijs 3,70 Euro per klos) . Deze draad is 0,15 mm dik en kan eenvoudig met een hete soldeerbout vertind worden.
Nu de LED vastligt kunnen deze draadjes makkelijk gesoldeerd worden.
De draden zijn makkelijk in elkaar te twisten en weg te werken in modellen.
Lantaarnpalen, huisverlichting, remiseverlichting, interieurverlichting trams, voertuigverlichting Faller Car System, noem maar op!
En vast nog veel meer mogelijkheden, ik heb er nog wel een paar die ik eerst wil uitwerken.
Nog even de onderdelen bij elkaar:
Plankje, stukje verenstaal, schroefje, SMD LED, email koperdraad en niet te vergeten een goede soldeerbout.
Veel plezier, ik zie ook graag jullie resultaat.
De eerste PCC voor de MTSA is er.
Ja, ook de MTSA moderniseert zijn museumvloot.
De eerste amerikaanse Bachmann PCC (Hoog op de poten, 1 raam te lang, platte snuit) komt binnenkort naar de MTSA.
De Technische dienst gaat zich daarna als eerste buigen over het hersporen van de PCC.
Dat zal wel een nieuw onderstel op basis van een halve aandrijving van Halling worden.
Peter van Dijk van de Veenendaalse Tramweg Maatschappij heeft al wat ervaring met deze PCC's en stuurde een foto met een mogelijkheid tot ombouw die de technische dient op dit moment bestudeerd.
Er is nog een mogelijkheid dat gelijkertijd een NMVB PCC meekomt. We houden U op de hoogte.
De eerste amerikaanse Bachmann PCC (Hoog op de poten, 1 raam te lang, platte snuit) komt binnenkort naar de MTSA.
De Technische dienst gaat zich daarna als eerste buigen over het hersporen van de PCC.
Dat zal wel een nieuw onderstel op basis van een halve aandrijving van Halling worden.
Peter van Dijk van de Veenendaalse Tramweg Maatschappij heeft al wat ervaring met deze PCC's en stuurde een foto met een mogelijkheid tot ombouw die de technische dient op dit moment bestudeerd.
Er is nog een mogelijkheid dat gelijkertijd een NMVB PCC meekomt. We houden U op de hoogte.
Dit moet dan de HTM 1024 worden!
Op deze tram was ook geboden maar die ging uiteindelijk mijn voorgenomen maximaalbod te boven. dus deze komt niet naar de MTSA toe als NMVB 10402.
De eerste huizen en winkels op de baan van de MTSA.
De eerste winkels en woonhuizen zijn in ruwbouw opgeleverd, kijk er maar eens naar:
Een snel overzicht van de woonhuizen en winkels aan de Boslaan.
Een detailopname uit een andere shoot. De KSW tram kan zich zonder bovenleiding nog maar moeilijk uit de voeten maken.
Wat doe je met oude harde schijven uit de computer?
Weggooien? Dat kan als je eerst alle data grondig verwijderd hebt.
Maar voor de modelbouw zijn die zware krengen ook best nog nuttig!
Waarvoor dan? Zoals bijvoorbeeld op de foto als gewicht bij het lijmen van Metcalfe huisjes!
Maar voor de modelbouw zijn die zware krengen ook best nog nuttig!
Waarvoor dan? Zoals bijvoorbeeld op de foto als gewicht bij het lijmen van Metcalfe huisjes!
Hier liggen er twee als gewicht in een op te knappen Londense Busgarage die als remise gebruikt gaat worden.
Sporensituatie bij Juliapark veranderd.
De sporensituatie bij het Juliapark was niet ideaal.
De museumtrams en de trams van Lijn 1 en lijn 2 reden vanaf de splitsing gezamelijk een stukje spoor om dan via het wissel haltespoor 1 of 2 te bereiken.
Hoewel de tramdienst digitaal aangestuurd werd met koploper stond het geregeld stil voor de splitsing.
Toen er dan de noodzaak was om iets los te halen is gelijk de sporensituatie gewijzigd.
De museumtrams en de trams van Lijn 1 buigen nu vanaf de Jasmijnstraat direct af naar het Juliapark. Een extra stopsectie is gelijk aangebracht voor het haltespoor 1 en 2.
Hier rijdt een Roco gelede tram als proef over het nieuwe spoor voordat er definitief afgewerkt gaat worden.
In de Demo versie van Koploper is al te zien dat de opstoppingen een stuk minder zijn.
maandag 13 juni 2011
Een stukje nostalgie!
Pure nostalgie en gezelligheid, een extra voetbaltram omdat Scheveningen-Holland Sport thuis voetbalde op Houtrust in Den Haag.
Henk Eijssens maakte deze foto op zondag 18 april 1963.
Ook pure Nostalgie is deze 3000pk sterke 6 assige locomotief.
Het werkpaard van het spoorwegmuseum.
Waarop ik gelukkig zelf enige jaren heb mogen rijden.
De foto is genomen in Maastricht op 8 maart 2003.
De route was die dag: Arnhem - Maastricht - Utrecht spoorwegmuseum - Arnhem.
Blog aangemaakt
Vandaag maar even een blog aangemaakt om iedereen op de hoogte te houden.
Ik ga U niet vervelen met zaken die U elders ook kunt lezen maar hou het bij mijn vorderingen op Modeltramgebied met af en toe een uitstapje naar het grote trambedrijf en soms het spoorwegmuseum waar een werkgroep van vrijwilligers bezig is om oud materieel rijvaardig te houden.
Misschien hier en daar nog een stukje technische theorie die anders verloren dreigt te gaan..
Ik ga U niet vervelen met zaken die U elders ook kunt lezen maar hou het bij mijn vorderingen op Modeltramgebied met af en toe een uitstapje naar het grote trambedrijf en soms het spoorwegmuseum waar een werkgroep van vrijwilligers bezig is om oud materieel rijvaardig te houden.
Misschien hier en daar nog een stukje technische theorie die anders verloren dreigt te gaan..
Abonneren op:
Posts (Atom)